• Toen ik op 12 maart het eerste bericht over het cancelen van trainingen en verenigingsactiviteiten op Facebook en Instagram zette, had ik nog geen idee dat we als redactie acht weken flink aan de bak zouden moeten. Als je de betrokkenheid van je leden wilt behouden in tijden dat ze niet bij de vereniging komen, dan moet je online een stapje harder lopen. 

    We hebben de afgelopen weken intensiever gebruik gemaakt van de website en onze socials, wat resulteerde in 64 Facebookberichten, 36 tweets (dank Alfred!), 30 Instagramposts, 25 bijdragen aan het Coronadagboek voor alle KZ’ers, 7 podcastafleveringen, 7 afleveringen van Fit met de selectie, 2 video’s over corona-proof trainen, de video ‘Blijf altijd dromen’ voor de A1, een Challenge voor de jeugdleden en de actie Koogers voor Koogers. Dat laatste initiatief leidde trouwens ook tot mooie offline daden: de spelers van de F1 kregen op hun verjaardag een kaartje van selectiespelers en Annie Baas werd op haar 96e verjaardag verrast met een hele berg post. 

    Terug naar het world wide web. Gemiddeld deden we per week zo’n 20 uitingen via onze online kanalen. KZ/Thermo4U verscheen op je beeldscherm, in je tijdlijn, je stories en stemmen van onze vereniging klonken door je boxen of je earpods. We moesten onze aandacht verdelen, want we hebben te maken met verschillende doelgroepen. De 1.3K volgers op Instagram willen zo min mogelijk lezen. Zij scrollen, liken en swipen liever, terwijl de trouwe bezoekers van onze websites wel kunnen genieten van een redactioneel stuk of een ingezonden blog. 

    Ondertussen hebben Gaby, Marjolijn, Sanne en ik deze tijd gebruikt om iets nieuws op te zetten, de podcast KZ TALKS 4U. Alleen Gaby had ervaring met het maken van podcasts, dus we gingen en er open minded in zonder al te veel verwachtingen. De afgelopen anderhalve maand maakten 389 unieke luisteraars kennis met onze podcast en gemiddeld worden de afleveringen 180 keer beluisterd. Dit is een prima start, maar de podcast kan natuurlijk nog veel beter. We gebruiken er nu een app voor waarmee we de gasten op afstand kunnen uitnodigen om deel te nemen aan de opname. Het is als het ware een telefoongesprek dat je opneemt. Geen fancy microfoon, geen mooi knip – en plakprogramma en we doen alles met onze smartphones. Dat komt de geluidskwaliteit soms niet ten goede, maar we moesten snel en budgetloos schakelen (onze penningmeester, ome Rik, heeft wel andere zaken aan zijn hoofd..). Ik ben blij dat het idee voor KZ TALKS 4U meteen in de eerste korfballoze week is geboren en dat we het snel door hebben gezet. 

  • Niet alleen KZ-leden luisteren naar de podcast. In de mailbox van de redactie kwam een bericht binnen van een meneer uit Overrijssel. Hij schreef:

    Erg leuk om tijdens de Coronacrisis jullie podcast te luisteren.
    Ik heb tot nu toe alle afleveringen geluisterd. Mooi om, als buitenstaander, de gebeurtenissen over KZ te volgen. Met veel verschillende onderwerpen.

    Ga zo door, ik blijf zeker luisteren!

    De statistieken laten zien dat meer mannen dan vrouwen naar KZ TALKS 4U luisteren en dat 31% van de luisteraars tot de leeftijdscategorie 45 – 59 jaar behoort. Dit is tevens de grootste groep, gevolgd door de groep van 18-22 jaar. Het is nuttig om dit soort cijfers in de gaten te houden, want ze vertellen je bijvoorbeeld iets over de onderwerpen die je doelgroepen interessant vinden. Zo kunnen we content maken die verschillende groepen leden aanspreekt. 

    En dat doen we gelukkig niet met de redactie alleen! De afgelopen maanden is extra duidelijk geworden dat het heel leuk is om met de hele vereniging samen content te maken voor de website en social media. Die 20 uitingen per week, dat hadden we zonder jullie niet voor elkaar gebokst! Bedankt daarvoor. Piet Hein, Jan, Sanne, Marjolijn, Gaby en ik bedenken met liefde wat jullie graag zullen lezen, zien of horen, maar eigenlijk weten jullie dat zelf natuurlijk het best.

    We hebben veel meer schrijvers in de vereniging dan we denken en ik weet zeker dat er ook veel meer fotografen, vloggers, bloggers (Danique!) en podcasters zijn. Wil je meedoen of heb je goede ideeën? Stuur me een berichtje of mail naar: redactie@koogzaandijk.nl.

    De mooie foto's hieronder kreeg ik toegestuurd van mijn collega-bestuurslid Michel de Jong. Hij was woensdag als corona-cöordinator aanwezig op het veld en ik stuurde hem een appje of hij wat plaatjes kon aanleveren. Maar.. daar had hij natuurlijk al lang aan gedacht.. Ik heb mijn camera bij me en wat foto's gemaakt van de training. Tja, wat kan ik zeggen.., waar je mee omgaat word je mee besmet. 

    We hebben de smaak goed te pakken, maar blijf vooral je foto’s, filmpjes en teksten delen. 
    Samen verzamelen we veel meer verhalen!

     Lisa van Tongeren
    Bestuurslid marketing en communicatie